#1503a BYO Riesling

Nio rieslingsugna samlades på skärtorsdagen för att dela på tolv flaskor. Jag rapporterar här om de åtta första, torra vinerna. Det är några osäkerheter i vinnamnen nedan, och jag är tacksam om jag får in kompletteringar och rättelser.

Först ut var ett bubbel med en ganska champagnelik jästig mogen doft.

2004 Molitor Prestige (Mosel)  hade också en lång mogen smak som dock såsmåningom blev något enkel. Lättheten i smaken markerar tydligt att vinet inte är franskt.

Sedan en uppsättning med sju huvudsakligen torra viner.
2011 Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels, Leitz (Rheingau). Något gul färg, liten grön doft och smak, måttlig syra och aningen sötma. Ren och god, med med den etiketten hade jag väntat mig mer.

2015 Vulkangestein, Schäfer-Frölich (Nahe), mitt vin. Blekt med frisk doft och fräsig ung gräsig smak med ungdomens päronton fortfarande kvar i doft och smak. Gott, men blir klart bättre om ett år.

2013 Josmayer (Alsace) imponerade inte alls, ganska bra doft med hägg men klumpig smak där alkohol, syra och beska inte hamonierade.

2004 (?) Singerriedel Smaragd, Hirtzberger (Wachau, Österrike) fick min röst och blev också kvällens vinnare. Ganska gult, rik mogen läcker rieslingdoft och fyllig, mogen smak. Ett nummer större och kraftigare än de tyska vinerna denna gång, men fortfarande med utmärkt balans. Jag tror också att det var ännu bättre för några år sedan.

2009 Wiltinger Schlangengraben, Loch (Mosel, ungrafted) var ljust med liten doft och rik mogen smak med viss sötma och beska.

2011 Primus Maximus, Heinz Nicolaj (Rheingau) var också ljust med lite dammig doft och snygg, gräsig smak. Lite enkelt och neutralt.

Sista vinet var dramatiskt annorlunda redan till färgen, det var så mycket bärnsten att jag inte hade några speciella förhoppningar, men…

1976er Johannisberger Goldatzel Spätlese, Martin Klein (Rheingau) doftade fernissa, men god! Torr smak, låg alkoholhalt, extremt mogen men fortfarande klart drickvärd och verkligen häftig. Visserligen inte alls som riesling brukar vara, men jag förstår ändå inte de fyra som hade det som sämst.

Sammanfattningsvis tyckte jag för en gångs skull att de yngre tyska vinerna underpresterade, och särskilt Leitz från 2011 som anses vara ett riktigt bra år. Hos mig har det året hamnat mellan stolarna, så jag har ingen egen uppfattning utom att det börjar ha gått väl många år sedan skörden.

Tabellen:
2004 Molitor Presige, 14 p
2011 Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels, 1-1, 15 p
2015 Vulkangestein, Schäfer-Frölich, 2-0, 13 p
2013 Josmayer, 0-4, 11 p
2004 Singerriedel Smaragd, Hirtzberger, 4-0, 17 p
2009 Wiltinger Schlangengraben, 2-0, 15 p
2011 Primus Maximus, Heinz Nicolaj, 0-0, 13 p
1976er Johannisberger Goldatzel Spätlese, 0-4, 16 p

ASi

Kommentera

