#1495 Mina USA-favoriter, syrah

Igen (här, och delvis här) är jag skribent om amerikansk syrah. Den här gången hoppades jag att det skulle handla om måttligt dyr pinot när jag anmälde mig som skribent, men temat ändrades på vägen… Jag tycker ofta om lätta och eleganta viner snarare än maffiga och koncentrerade, så jag var orolig över  vad den utannonserade prisnivån skulle leda till för slags viner. De var alla mycket mörka men med ganska måttliga tanninnivåer. Alkoholhalterna var höga, enligt etiketterna hade alla utom min favorit nummer två och nummer fem över 15%.

Vinerna är valda av en av våra medlemmar som varit bosatt i Washington DC.

2009 Angeli, Stolpman Vineyards hade rök i den lite bäriga doften. Smaken var fyllig och lång med fat och korv som pekade på druvan. Gott, men med aningen mycket mint i både doft och smak.

2013 In the Rocks Syrah, Reynvann Family Vineyards med 95% syrah doftade elegant av peppar och kött, lång lite stjälkig smak med fat. Vinet hade tydligast syrah-karaktär och blev min favorit. Särskilt doften var bra, smaken var lite skitig och aningen tunnare än hos de övriga vinerna,  men jag tyckte snarast att det var en fördel. När jag tittade tillbaka på länkarna ovan så såg jag att jag gillade Reynvaan skarpt förra gången också (men då hade jag också övriga provare med mig).

2010 The Hidden, Syrah, K Vintners hade blommig peppardoft, bra syra och kryddig smak. Bra med aningen mycket nejlika.

2010 Five Shooter Syrah, Sine Qua Non tilltalade mig inte alls, jag har svårt för stekt syrah. Jag överlåter till en som uppskattar stilen att beskriva vinet. Fem olika druvor, 85% syrah,

2010 Singularity Syrah, Sheridan Vineyard hade lite mogen färg och mogen doft, men tyvärr dominerades smaken i min mun av en elak fatbeska. Flera andra uppskattade dock vinet.

2009 Royal City Syrah, Charles Smith (K Vintners) had en god doft av fat och syrah och en lite väl eldig men ändå trevlig aromatisk smak med apelsin och lite tvålighet.

Röstningen gav den här gången ett rungande icke-utslag; alla viner fick både bäst- och sämströster trots att det bara var 10 deltagare. Om röstningen hade varit helt slumpmässig så skulle detta hända mindre än en gång på tio. Vinerna var ganska olika, så den slutsats man kan dra är att olika personer uppskattar olika viner. Jag tyckte fyra var goda, alla utom SQN och Sheridan. I vilket fall så kommer här tabellen:

Vin, pris, röstsiffror bäst-sämst, min poäng
2009 Angeli, Stolpman Vineyards, Kalifornien, 680 kr, 2-3, 15 p
2013 In the Rocks Syrah, Reynvaan, Washington State, 600 kr, 1-2, 17 p
2010 The Hidden, Syrah, K Vintners, Washington State, 550 kr, 2-1, 14 p
2010 Five Shooter Syrah, Sine Qua Non, Kalifornien, 2000 kr, 2-1, 12 p
2010 Singularity Syrah, Sheridan Vineyard, Washington State, 730 kr, 2-2, 12 p
2009 Royal City Syrah, Charles Smith (K Vintners), Washington, 1275 kr, 1-1, 16 p

Avslutningsvis är jag lite skeptisk till att göra prestigeviner av syrah. Druvan har kantiga aromer och en inneboende ruffighet som ofta gör vinerna skojiga och särpräglade. Det går att göra elegant syrah, men jag tycker det verkar svårt att samtidigt göra dem mycket koncentrerade. De gånger jag provat lalala-erna har jag inte heller blivit så imponerad. Det är lättare att nå balans mellan kraft och elegans med till exempel cabernet.

ASi

Kommentera

