Spanska vindagen 2016

Nu har det visserligen gått lång tid sedan denna provning ägde rum (2 månader), men jag noterar ändå här på bloggen några viner som jag tyckte var köpvärda. Då jag redan på provningen var under viss tidspress, uteslöt jag Riojavinerna och Cavorna från min provningssejour.

Jag provade en del viner gjorda på godello och t ex Godelia Blanco Selección 2011 från Bodegas Godelia hade en syrlig mogen smak. Även San Salvador Gotin del Risc från Bodega del Abad var lyckad med mycket mineral och fyllig smak.

Bland mencia-vinerna tyckte jag särskilt om 2010 Hombros från Bodega Cesar de Burbia, medan Abad Dom Bueno från Bodega del Abad (glömde notera årgång här) för 97kr flaskan måste betecknas som ett superfynd, även om den endast levereras i sexpack. Även 2012 Capeliño från Bodegas Guimaro, gjord på druvor från hundraåriga stockar, där 12 månader på ek inte förmådde dämpa den härliga syrliga frukten – blir nog bättre med tiden.

En ny bekantskap var för mig DO Vino Pago, som ju är en kvalitetsklassificering av enskilda vingårdar i nivå med DOCa-klassificeringen. Vingården Bodega Chozas Carrascal från Utiel-Requeña levererade en kraftig mycket bra 2011 Las Ocho, gjord på bobal, monastrell, garnacha tinta, tempranillo, cabernet sauvignon, cabernet franc, syrah och merlot.

Från Toro fanns en mycket bra 2008 Campo Eliseo från Francois Lurton España gjord på tinta de Toro, alltså tempranillo, visserligen för 349 kr. Även 2013 Almirez från Bodegas Tesa la Monja för 193 kr var fylligt och gott.

Från Bodegas Menum Priorat föll 2013 Inici Priorat för 159 kr mig väl på läppen. Detta var endast andra gjorda årgången och den görs på garnacha, cariñena, cabernet sauvignon och syrah.

På vägen ut kunde jag inte motstå den gamla klassikern Campo Viejo och där gillade jag Gran Reservan från 2010. En ny favorit blev också 2008 Gran Reserva från Bodegas Ysios för 209 kr. Detta är ett nytt vinhus, och mitt intryck var att detta vin kommer att tåla lång lagring.

/OW

Kommentera

