#1474 Röda bordeauxer från 80-talet

Ett gammalt kärt tema, jag undrar hur många provningar jag varit på som mer eller mindre täcks av denna titel. Det har dock blivit allt längre mellan besöken i detta vad jag nästan kan kalla hemmaterräng. Låt vinerna flöda och se vilka känslor som väcks!

Inledningsvis var alla vinerna ganska slutna, och det tog lång tid innan de öppnade sig. Det var till och med så att när jag gick tillbaka till vinerna efter diskussionen, så hade uttrycken blivit mycket klarare och mer individuella.

1989 Château Palmer, Margaux
Mogen cabernetdoft, fyllig, vissa tanniner. Efter kanske 20 sekunder kom en karaktär av oren eller möglig frukt (som bara jag stördes av). Inte lika bra som för fyra år sedan!

1989 Château Lynch-Bages, Pauillac
Doft av röd frukt, goda fat och cabernet. Fyllig, lång, frisk smak. Cabernetkaraktären blir kraftigare ju mer man väntar.

1986 Château Mouton-Rotchild, Pauillac
Kvällens mörkaste och klart ungdomligaste vin med röda plommon i doft och smak, kaffe, och tät sträv smak.

1982 Château Pichon-Lalande, Pauillac
Detta var inte bara kvällens vackraste vin utan också det godaste! Öppen, mogen doft med russin och blommor, Mycket lång smak med både underbara mognadstoner och distinkt cabernetkaraktär. Klar vinnare!

1986 Vieux Château Certan, Pomerol
Korinter i doft (ska dock indikera St Emilion), ganska lätt, elegant och mogen. Saknar lite i komplexitet.

1982 Château Cos d’Estournel, St Estephe
Hade åldrats på fel sätt och utgick ur omröstningen, med lite portvinstoner.

1986 Château Leoville Barton, St Julien
Cabernetdominerad, lite kantig och otillgänglig. Denna tredje flaska från 1986 demonstrerar också årgångens brist på charm.

1991 Dominus, Napa
Smakrikt, gott och skojigt vin. Hade mer tydliga gröna toner än de tidigare vinerna, men det tog några försök innan vi kunde peka ut icke-bordeauxen bland kvällens viner. Riktigt bra!

Vinerna har lagrats i jämn temperatur runt 12 grader. Trots det tror jag att jag hade uppskattat vinerna mer för 10 år sedan. Det känns som alla håller på att tappa sina karaktärer. Det var dock bara 1986 Cos d’E som direkt smakade gammalt.

Fortfarande riktigt bra viner, men långt ifrån att försvara de priser de betingar på auktioner. Drickvärdet är på nedgång medan samlarvärdet stiger. De bordeauxer jag själv köper nuförtiden är medocer för knappt 300 kr som jag sedan lagrar några få år innan de töms! Jag blir egentligen aldrig besviken.

ASi

Tabellen
Inköpspris när vinerna var unga, röstsiffror bäst-sämst, min poäng
1989 Château Palmer, 500 kr, 0-4, 14 p
1989 Château Lynch-Bages, 450 kr, 0-4, 15 p
1986 Château Mouton-Rotchild, 650 kr, 0-1, 16 p
1982 Château Pichon-Lalande, 450 kr, 6-0, 18 p
1986 Vieux Château Certan, 425 kr, 1-1, 15 p
1982 Château Cos d’Estournel, 425 kr, -, 11 p
1986 Château Leoville Barton, 400 kr, 2-3, 16 p
1981 Dominus, 500 kr, 5-1, 17 p

 

Kommentera

