Château de Manissy

Franska Vinlistan (http://www.franskavinlistan.com/) bjöd in till provning av viner från Château de Manissy under ledning av säljchefen Florian Mathieu. Till vinerna fixade årets kock (2012) Klas Lindberg passande tilltugg.

Vinerna, som alla kommer från olika appelationer i södra Rhône, har som största komponent grenache. Deras Châteuneuf-de Pape görs t.o.m på 100% av denna druva. Övriga druvor är också klassiskt sydfranskt. Vi fick prova 2015 Tavel Rosé (grenache, clairette, cinsault, bourboulenc, picoul och carignan), 2014 La Belle Étoile (80% syrah, 20% grenache), 2014 Côtes du Rhône (60% grenache, 25% carignan, 15% counoise, se https://fr.wikipedia.org/wiki/Counoise), 2014 Terre Davau Côtes du Rhône (60% grenache, 30% syrah, 10% cinsault), 2014 Lirac (60% grenache, 25% syrah, 15% cinsault) och 2014 Châteuneuf-de Pape (100% grenache). Det här är en typ av viner som sällan vinner en blindprovning, lite av vinvärldens Volvo. Inte så spännande, men pålitligt, gott och extremt användbara. Jag har alltid gillat druvblandningen i södra Rhône, men har svårt för grenache ensammen. Helt enkelt för mycket söt, syltig frukt och hög alkohol. Men blandar man den med syrah eller liknande, så funkar det fint. Kvällens vin(n)are vare faktiskt rosén. Jag har i dagsläget inte en enda flaska rosé hemma, men den här gillar jag.

tavel

Till sist vill jag tipsa om en video, som min son tyckte jag skulle se. Undrar varför…? https://www.youtube.com/watch?v=5PeKcWCC-tw

/PW

Kommentera

