#1405 Kalifornisk chardonnay

Erik och Lena bjöd på kalifornisk chardonnay (inkl slamkrypare från bourgogne) på Zonens torsdagsmangling. Nedan kommer bilder, mina provningsnoteringar, mitt betyg, Zonens bäst- sämströster, och lite uppsnappade repliker.

20150226_195826”Startlinjen från torsdagens masstart”

  1. Walter Hansel Cuvée Alyce, Russian River Valley, Sonoma, 2009, 14,6 %
    Arom: Fat, smör, tropisk frukt, aprikos och mango
    Smak: Fat, smör, viss syra, fet munkänsla.
    Mitt betyg: 2,5 (av 0-4)
    Zonröster: 1-1
    Uppsnappat: ”Fat”, ”Alkohol”, ”Old school”
  2. Fontaine-Gagnard, Bâtard-Montrachet Grand Cru, Bourgogne, 2007, 13,5 %
    Arom: Mineral, ngt fat, gul frukt, äpple
    Smak: Mineral, syra, stram, ngt fat, gul frukt, (champagnelik)
    Mitt betyg: 2,5
    Zonröster: 0-1
    Uppsnappat: ”Bonvax”, ”kemisk citron”, ”spearmint”.
  3. Deovlet, Solomon Hills Vineyard, Santa Maria Valley, 2011, 14,0 %
    Arom: Citrus, gul frukt, plommonkärnor, sten, mineral, syra, ngt fat
    Smak: Fantastisk syra, frukt, mineral, ngt fat, gula plommon
    Mitt betyg: 3
    Zonröster: 2-2
    Uppsnappat: ”Bra syra”, ”behöver tid”, ”kräver lagring”, ”stjälkigt inslag”
  4. Brewer-Clifton, Santa Rita Hills Chardonnay, Lompoc, 2012, 14,5 %
    Arom: Citrus, svett, persika, ngt fat, syra, mineral
    Smak: Gul frukt, syra, beska, lång eftersmak
    Mitt betyg: 1,5
    Zonröster: 2-3
    Uppsnappat: ”Beska i eftersmaken”, ”självjäst”, ”jäst i eftersmaken”, ”chablis”
  5. Kongsgaard, Kongsgaard Chardonnay, Napa Valley, 2012, 14,0 %
    Arom: Tropisk frukt, mango/aprikos, fat, smör, fet, kanderad citron
    Smak: Smör, fat, tropisk frukt, aprikos, mango
    Mitt betyg: 1,5
    Zonröster: 3-2
    Uppsnappat: ”Smör”, ”hawaiian tropic”, ”fat”
  6. San Lorenzo Winery (Seghesio), Journeyman Chardonnay, Sonoma Coast, 2012, 14,5 %
    Arom: Citrus, ananas, ngt fat, lite smör
    Smak: Citrus, syra, lite smör, ngt ananas
    Mitt betyg: 1,5
    Zonröster: 2-1
    Uppsnappat: ”Burgundiskt anslag”, ”elegant”, ”rent”, ”mineralbeska”
  7. Sandhi, Santa Barbara County Chardonnay, Central Coast, 2012, 13,0 %
    Arom: Ngt citrus, aprikos/persika, lite fat, mineral, syra, gul frukt
    Smak: Kort, syra, beska, stram, mineral
    Mitt betyg: 1
    Zonröster: 0-2
    Uppsnappat: ”Slutet”, ”snärt/klang”, ”behöver lagring”, ”mineral”

 

Sammanfattningsvis tyckte jag vinerna var oväntat strama, mineraldrivna och ej överfatade (med något/några undantag). Kort sagt en intressant och tankeväckande provning.

Några sammanfattande kommentarer från provarna: ”Mycket citrus”, ”homogent”, ”hög nivå”, ”olika fatbehandling”, varierande syra”, ”stenigt”, ”mineral- och fatbeska” och ”hög alkohol”.

Tack Lena och Erik!

//Tom

 

Kommentera

