Caviste CAV0039

IMG_3756

Domaine Grosbois

Loire, Chinon och cabernet franc!

– Martin har återigen tagit in viner som fäller mina gamla vinfördomar om att Chinon och cabernet franc är strävt, torrt och tråkigt.

Veckans lansering innehåller två viner. Ett enklare vin men från ett mycket bra årgång och ett lite komplexare och med två år mer ålder och viss fatkaraktär.

2014 Chinon La Cuisine de ma mère

Ett ungt fruktdrivet ”bistrovin” med rik och fyllig röd frukt och en exakta syror.

Tydliga men avrundade tanniner och en elegant avslutning.

Passar till det mesta i kvällssolen men kanske känns lite flörtigt och floralt för att sparas till vintermörkret.

Kan sparas 2-4 år, Martin hade med en skitläcker 2011 som referens!

2012 Chinon Gabare

Fylligt och örtigt med en del fatkaraktär/vanilj i doften. Röda frukter och lite peppar.

Strama fruktsyror och roliga charktoner och lite svarta vinbär i smaken, fin fatbalanserad avrundning.

Kontrollerade tanniner och för att vara Chinon, befriande paprikafritt!

Ungt och roligt men kommer bli bättre på ett par års sikt.

 

Jag har köpt!

/JT

3 responses to “Caviste CAV0039

  1. Jag borde köpt med tanke på hur det gick i kvällens KM för min del.

  2. Det finns kvar!

  3. Jag var också borta på cabernet franc-vinet på KM, delvis eftersom jag inte har druckit något på ett decennium. Samtidigt förstod jag också varför, jag tycker inte om dem… Inget köp för mig.

    ASi

Kommentera

