#1403 Gevrey-Chambertin

I brist på redaktör så lägger jag upp tabellen och hänvisar till WP för utförliga anteckningar.

Alla viner var Gevrey-Chambertin 1er cru utom det sista som var från Volnay.

2002 Cazetiers, Faiveley, 798 kr, 0-5, 14 p
2001 Cazetiers, Clair, 984 kr, 5-0, 18 p
2002 Clos de Fonteny, Clair, 988 kr, 1-2, 16 p
2002 Laveaux St-Jacques, Rousseau, 3-1, 17 p
2002 Laveaux St-Jacques, Jadot, 3-0, 16 p
2002 Les Champans (Volnay), Voillot, 0-4, 13 p

Några kommentarer: Ett vin från 2001 vann över fem från 2002 trots att 2002 anses vara en klart bättre årgång. Jag kan se två möjliga förklaringar; antingen att vinnaren var särskilt lyckad, eller att 2001 är en mer snabbmognande årgång än 2002 och att det vinet till skillnad från de övriga var färdigt.

Viner från Faiveley har aldrig imponerat på mig, inte heller nu. Vinerna från Clair var lite lättare och också elegantare än de från Rousseau och Jadot och mycket snygga. Jadot är en producent jag ska köpa mer av, vinet här var mycket bra trots att det är ett negociantvin. De lär också ha förbättrats ytterligare sedan 2002.

ASi

3 responses to “#1403 Gevrey-Chambertin

  1. yquemisno1

    Nå, redaktörsfri blev nu inte provningen, emedan ET ställde upp och lovade att göra ett inhopp i redaktionen igen. Ingen skada skedd, dock. Nu slipper han ju skriva in tabellen. 🙂 /AK

  2. Är 2001 verkligen mer snabbmognande än 2002? Med sin höga syranivå så gick de ju in länge i en lång tunnel och har därför kommit att ses som en ”bortglömd årgång”. Jag säger inte omdömet är fel, men det är inte ett omdöme som jag förknippar med årgången.

  3. Hm, en relevant invändning, jag erkänner att jag spekulerade. 2002-orna har ju alltid varit goda, så det är svårt att veta hur länge de kommer att bli bättre. På provningen upplevdes dock vinet från 2001 som flera år äldre än de övriga.

    ASi

Kommentera

