#1393 Amerikanska hybriddruvor

Traditionen säger att en grupp puritanska pilgrimer anlände till Amerika år 1620 på skeppet Mayflower. Efter svårigheter hjälptes man den första tiden av indianer, och efter ett år med god skörd ordnades en tacksägelsefest. Numera firas Thanksgiving med olika maträtter med amerikanskt ursprung, och vi i AuZone hängde på med en provning med amerikanska viner gjorda på hybrider, alltså korsningar mellan amerikanska druvor och den europeiska Vitis vinifera. Hybriddruvor är mindre känsliga för dåligt klimat och odlas på mark där V. vinifera inte klarar sig. En mycket klargörande text om olika hybriddruvor skriven av provningsarrangören finns här.

En bok som jag också rekommenderar varmt är ”Min vingård i Oregon” av svensken Lars Nordström som ger ett utförligt och genomtänkt svar på frågan som många ställde sig efter provningen: Varför vill någon  producera sådana här drycker? Ett svar är att man vill producera vin utan stora kemikalieinsatser. De har också en webbsida med en bra del om olika druvsorter. För mig är för övrigt den stora frågan varför någon vill köpa de här vinerna!

Den här gången tänkte jag inte i detalj beskriva varje vin, dels för att WP redan har gjort det, och dels eftersom ni läsare knappast kommer att stöta på något av vinerna. Istället blir det lite mer svepande generaliseringar!

Hybrider ger inga blyga viner, man får mycket smak och doft med de två dominerande karaktärerna smultron och ”foxy”. Innan provningen hoppades jag hitta något vin med mycket  smultron och utan några frånstötande karaktärer men nu efteråt känns detta som en ouppnåelig hägring och jag tänker inte leta vidare. Det blir inte gott.

En efteranalys av etiketterna visar att de värsta fallen innehåller olika varningssignaler som fantasinamn, smakbeskrivningar som ”slightly spicy” eller att druvan inte ens är korsad med V. vinifiera. Vilken omdömesgill vinälskare skulle till exempel köpa ett vin med namnet ”Carolina Burgundy”? Viner utan dessa varningssignaler kan närma sig betyget ”drickbar” men jag har för dålig erfarenhet av bottenskiktet av systemets viner för att säga om hybridvinerna kan slå sig in där. Jag tycke generellt att de vita var lite mer oskyldiga och hanterbara, i flera fall ganska lika en enkel sauvignon blanc.

Några av dryckerna var fasansfullt vedervärdiga och det kändes som om de drog till sig all kraft och uppmärksamhet från de övriga vinerna och drog med sig dem neråt. Jag tror det blir bättre om arrangören en annan gång förprovar vinerna och tar undan de som är helt missbildade innan provningen. Som exempel så sköljde jag ett av glasen flera gånger, men trots det stank glaset ordentligt…

Tabellen:

Första delen med torra vita viner (årgång, druva, namn, stat där VT=Vermont, pris, röstsiffror bäst-sämst, min poäng med maximum 20).
2013 Cayuga White, Shelbourne Vineyard, VT, $13, 3-0, 6 p
2013 La Crescent, Lincoln Peak Vineyard, VT, $17, 4-0, 7 p
2013 Louise Swenson, Shelbourne Vineyard, VT, $18, 1-0, 7 p
2010 Seyval Blanc, Rappahannock Cellars, VA, $17, 2 p
2012 Weisser Burgunder Kabinett Trocken, Laible, Baden, €13, 12 p
2012 Traminette, East Shore Vineyard, VT, $16, 1 p
Vidal Blanc, Snow Farm Vineyard, VT, $15, 2 p
Niagara, Wagner Vineyards, NY, $9, 0 p

Andra delen med röda viner.
Catawba, Cabin Fever, Hazlitts Red Cat Cellars, NY, $11, 0-2, 1 p
2012 Baco Noir, Snow Farm Vineyard, VT, $16, 1-2, 3 p
2011 Chambourcin, Fabbioli Cellars, VA, $15, 0-0, 4 p
2012 Marquette, Lincoln Peak Vineyard, VT, $18, 3-0, 8 p
2009 Lemberger, Graf Neipperg, Württemberg, €30, 5-0, 8 p
Dry Muscadine, Carolina Burgundy, Duplin Wine Cellars, NC, $10, 0-13, 0 p
2010 Norton, Horton Vineyards, VA, $14, 9-0, 3 p
2012 St. Croix, East Shore Vineyard, VT, $20, 0-1, 1 p

ASi

6 responses to “#1393 Amerikanska hybriddruvor

  1. ”Att arrangören nästa gång förprovar” – är du redan beredd på en rematch? /O.

  2. Tja, jag kom ju denna gång trots att jag inte trodde att det skulle vara så bra. Rådet var dock menat som ganska allmänt när det är en provning där låga poäng kan förväntas. Jag tycker också att man bör ta bort defekta viner innan provningen.

  3. Pingback: #1393-2 Amerikanska hybriddruvor | AuZine

  4. Pingback: #1393-2 Amerikanska hybriddruvor | AuZine

  5. Hej ASi, som provningsledare för AuZone måste jag måste kommentera ditt påståendet om att ”Jag tror det blir bättre om arrangören en annan gång förprovar vinerna och tar undan de som är helt missbildade innan provningen”. Jag hade inte noterat formuleringen tidigare, därför kommer kommentaren just nu. ”Missbildade” syftar i detta fall uppenbarligen på viner som ur en teknisk/oenologisk synpunkt är icke defekta, men som du tyckte var vedervärdiga.

    Eftersom du själv har hållit flera provningar i AuZone och bör vara väl medveten om hur instruktionerna ser ut, måste du rimligtvis känna till att detta privata tyckande om hur viner på AuZones provningar ska hanteras inte står i överensstämmelse med dessa instruktioner, som för övrigt är produkten av en under lång tid framarbetad praxis. Jag tycker inte att det är rimligt att komma med ett – i mitt tycke rätt gnälligt formulerat – förslag om att reglerna skulle ändras (om det nu är det som föreslås) i denna form. Vill du ha något ändrat får du faktiskt skriva en motion till årsmötet!

    Ditt förslag tycks mig närmast innebära att 1) provningsledaren skall subventionera provningen genom att i förväg prova och ta bort viner, och 2) det skulle finnas en enighet i vad som är riktigt usla/odrickbara viner (trots att de är tekniskt ”icke-defekta”) när vi rör oss bland udda vinstilar. Jag håller inte med om någotdera. Vad gäller (2) undrar jag om t.ex. hela naturvinsdebatten har gått dig förbi?

    Att vinerna på denna provning skulle framstå som mycket udda kan inte komma som någon överraskning för den som läst inbjudan till provningen. Temat var självklart godkänt av mig, och det är inget jag ångrar eftersom provningen fylldes och uppenbarligen engagerade.

    I AuZone får man självklart tycka olika om vinerna, och det är helt OK att tycka att viner är odrickbara och vedervärdiga, och även skriva så i en recension. (Jag skulle dock önska mig lite mer respekt för att olika provares åsikter om viner kan gå kraftigt isär, jämfört med vad som ibland är fallet på AuZone.) Jag tycker däremot definitivt inte att det är OK att kritisera provningsarrangörer när de ordnar provningar och till fullo följer de instruktioner som finns i föreningen. Detta gäller särskilt som i detta fall, då OW lagt ner mycket energi på att skaffa fram en uppsättning udda viner som inte går att köpa på denna sida Atlanten. I detta fall finns ett inslag av sådan kritik som provningsarrangörer i mitt tycke inte ska behöva utsättas för på föreningens egen blogg.

    Hälsningar
    Tomas

  6. Hej,
    min avsikt var verkligen inte att lasta på provningsarrangören extra kostnader eller arbete. När jag håller en provning brukar jag dofta på vinerna i samband med att jag karafferar dem, och ifall något är korkat kan jag ta bort det. Jag förväntar mig dock att deltagarna på provningen ska betala om inte vinet går att returnera. Ungefär så tänkte jag här, fast med korkskadat generaliserat till ”mycket äckligt”. Jag menar naturligvis inte att man ska lyfta ut en barolo för att den är sträv eller ett naturvin för att det smakar hemkört.

    Detta var inte menat som ett formellt förslag till regeländring, jag tycker absolut det är bra att arrangören får genomföra provningen efter eget huvud. Däremot funderade jag efteråt på hur provningen och diskussionen blev. Fokus var helt på hur dåliga de sämsta vinerna var, snarare än att ge de bästa en rättvis beskrivning, och jag tyckte själv det blev svårt att bedöma vinerna. Det kanske inte är något att sträva efter, men jag tror att det hade blivit lugnare om några viner hade tagits bort från provningen. Jag vet inte heller om denna analys delas av andra deltagare.

    Detta var mitt förslag till framtida arrangörer, ta det till er om ni delar min analys, men valet är helt och hållet ert!

    ASi

Kommentera

