#1370 Riesling GG & Co 2005

”GG” i titeln ska utläsas som ”Grosses Gewächs” och VinTomas inledde kvällen med en mycket klargörande redogörelse för detta och andra liknande begrepp. Från 2012 gäller det för många i Tyskland att marken är klassad i fyra nivåer, som i Bourgogne. Främst Grosse Lage, därefter Erste Lage följt av  by och region. Kom ihåg att Grand Cru (Grosse Lage) är bättre än Premier Cru (Erste Lage)! Detta är alltså en klassifiering av marken, medan GG är en klassifiering av vinet som ska vara ett torrt vin gjort enligt stränga regler från just ett Grosse Lage.

Mina förväntningar var både högt ställda och nerskruvade, å ena sidan är torr högklassig riesling ett tema i särklass när det gäller kvalitet mot pris, å andra sidan har jag aldrig förstått varför årgången 2005 fått så bra omdömen som den fått. De jag har druckit tidigare har varit lite bleka och tråkiga med måttlig syra. Dessutom misstänkte jag att jag skulle tycka att vinerna skulle vara väl mogna.

Nåja, till vinerna, alla nio var riesling ”trocken” från 2005, så jag hoppar över detta i vinnamnen nedan.

Förvinet var Christman QbA från Pfalz som var moget, med honung och fernissa, och drog mot halvtorrt.

Kiedrich Gräfenberg Erstes Gewächs, Rheingau, Robert Weil. Weil gör lysande söta viner, men de torra ligger på gränsen till att inte vara torra, så de blir aningen klibbiga. Detta var också det vin som enligt etiketten hade högst alkoholhalt, och sammantaget ledde det till att det blev kvällens förlorare.  Örtig, lite grön doft, balanserad ganska neutral men fruktig smak.

Nonnenberg, Rheingau, Breuer hade rik blommig och tropisk doft, balanserad smak med god mognad och fin syra. En mer poetisk och entusiastisk skildring av vinet finns här! Breuer bojkottar för övrigt GG.

Hölle Goldkapsel, Rheingau, Künstler (Goldkapsel är dyrare än GG) doftade krusbär, rök och svett, ganska pigg smak med aningen stjälk.

Morstein GG, Wittman, Rheinhessen doftade också krusbär, moget, lätt tunn smak men med underliggande stål.

Halenberg GG, Nahe, Emrich-Schönleber hade örtig doft, smaken var lite kantig och besk men samtidigt god, vital och med bra syra. Den komplexa smaken gjorde vinet till kvällens vinnare, och jag tror bestämt att vinet var bättre än förra gången.

Herrmannshöle GG, Nahe, Dönnhoff var kvällens ljusaste vin, lite ost och kanske svavel i doften, uppfriskande, i början läskande som vatten men efterhand med allt större tyngd. Jag tycker detta var ett typexempel på hur ett tyskt vin kan tyna bort med lagring, inga obehagliga smaker eller ålderstoner kommer fram, men vinet blir allt mindre, och allt mindre distinkt.

Ungeheuer GC, Bürklin-Wolf, Pfalz, (klassificeringen GC är ett eget påhitt) tung doft med fernissa i smak och doft. Först trodde jag att detta är ålderstoner, men efter att ha sett etiketten tvekar jag, smakar inte alla viner från BV såhär? Själv har jag undvikit dem i många år på grund av denna karaktär. Jag hade detta som klar förlorare.

Kirchenstück GG, Pfalz, Basserman-Jordan var också lite tungt, fylligt och moget. En del trodde dock på att vinet skulle vinna på mera lagring.

Enligt min smak var alla vinerna på nedgång, inget hade kvar den unika sprittande vitalitet som jag söker i tysk riesling. Jag hade dock inte de andra provarna med mig annat än på vissa flaskor. Mycket gott var det ändå!

Det blev nästan applåder när VinTomas ställde fram flaskorna eftersom alla odlarna är mycket välkända och högt rankade. Alla var som sagt riesling ”trocken” från 2005. Mastermindomgången var mycket svår eftersom mycket av särprägeln hos vinerna hade lagrats bort. Själv kände jag bara igen Weil på sötman.

Tabellen
Gräfenberg EG, Rheingau, Robert Weil, 283 kr, 0-4, 13 p
Nonnenberg, Rheingau, Breuer, 3-1, 16 p
Hölle Goldkapsel, Rheingau, Künstler, 526 kr, 1-1, 15 p
Morstein GG, Wittman, Rheinhessen, 384 kr, 0-1, 13 p
Halenberg GG, Nahe, Emrich-Schönleber, 593 kr, 4-0, 16 p
Herrmannshöle GG, Dönnhoff, 487 kr, 3-2, 15 p
Ungeheuer GC, Pfalz, Bürklin-Wolf, 370 kr, 1-2, 11 p
Kirchenstück GG, Pfalz, Basserman-Jordan, 0-1, 13 p

ASi

Kommentera

