Deja vu?

Gamla medlemmar, kommer ni ihåg Rubesco Riserva Vigna Monticchio, från Lungarotti i Umbrien? Det var ett av toppvinerna till 10-årsmiddagen (1996), jag kommer inte ihåg årgången, men det var ett av de godaste sangiovesebaserade vinerna jag druckit. Dessutom var det moget, jag tycker ofta sangiovese är bäst ung. Igår fick jag se 2006 av detta vin i Hötorgshallen så jag slog genast till, särskilt som priset bara gått upp några tior på nästan 20 år, till 201 kr.

Det var klart yngre än vinet i minnet, men lika fylligt och med bra sangiovesetypisk syra. Ett inslag av nya hårdrostade fat, men inte alls dominerande. Jag tror vinet vinner i balans på lagring, men det var också gott igår. Inte bara jag gillar Rubescon, det har också fått 3 bicchieri och 5 grappoli. Mycket köpvärt, även för er som inte har gamla minnen!

ASi

PS. Då tror jag Lungarottis Rubesco Riserva var det enda vin som hade fått en egen DOCG, jag vet inte hur det är idag.

Kommentera

