Systembourgogner

I helgen drack jag två bourgogner från beställningssortimentet som båda förtjänar en rekommendation:

2010 Marsannay Rosé från Bruno Clair är den första drickbara rosé jag provat på många år, med en fin ung pinot-ton, bra syra och måttlig beska. 129 kr är det klart värt om man nu absolut vill dricka en rosé.

2009 Savigny-lès-Beaune Premiére Cru La Dominode från imperiebyggaren Jean-Claude Boisset hade en härlig förbluffande mogen pinotdoft, och en fyllig rik fruktig smak. En finfin kombination av urgamla stockar som planterades 1901 (!) och en årgång som gav mogen rik frukt. Drick snabbt innan vinet tunnlar, jag vet inte var det kommer upp om ett decennium! 249 kr var väl använda pengar.

ASi

5 responses to “Systembourgogner

  1. Är det risk för att enklare bourgogner tunnlar alltså och gäller detta just 2009? Hur snart ska man dricka i så fall?

  2. Kom inte Bruno Clairs rosé som tillfällig nyhet 2 maj? Fast det kanske var annan apellation och annat pris?

  3. JT, framförallt försökte jag förmedla känslan av att vinet var överraskande gott att dricka nu, så det är synd att chansa på att det utvecklar sig ytterligare. Jag vågar inte förutsäga hur det smakar i framtiden.

    JW, det var 2011 Marsannay Rosé från Claire-Daü, ett snarlikt namn på ett vin jag inte provat.

    ASi

  4. tack för svar! (ber om ursäkt för att jag ”snodde” en medlemsakronym här)

  5. Pingback: #1334 Bourgogne Grand Cru | AuZine

Kommentera

