Gyllene flaskan 2011

Varje år har medlemmarna i föreningen en omröstning om vilket som har varit årets bästa vin, och årets mest intressanta provning. Hittills har bordeaux (några röda, en vitt torr och en vit söt) vunnit varje år, men ni som följt vår verksamhet vet att det i år finns en stark kandidat från bourgogne.  

Utmärkelsen till intressantaste provning brukar vara mer spridd, det har varit allt från Bordeaux 1990 till Nordiska viner.
Årets bästa vin blev tveklöst

1990 La Tache, DRC med 9 röster

Övriga viner som tilldrog sig röster var
1947 Barolo Riserva Speciale, Borgogno, 3 röster
2004 Chablis Grand Cru Bougros, Verget, 3 röster
1975 Chianti Classico, Castell’in Villa, 2 röster
2003 Château Montrose, 1 röst

Av bara farten drog vinnarvinet med sig röster på intressantaste provning. Jag gissar att argumentet var ”mycket intressant att vinerna är så enastående bra”.

DRC 1990, 6 röster
Jubileumsprovningen, mogen barolo och barbaresco, 4 röster
Mencia, 2 röster
Georgien, 2 röster
Kinesiska viner, 1 röst
Italien 2004, 1 röst

Ett stort grattis till Per som närmast abonnerar på priset för bästa vin! Själv missade jag vinnarprovningen och röstade istället på jubileumsprovningen. De sex pigga vinerna på den demonstrerade tydligt för mig att mina fördomar om gammal nebbiolo var ogrundade och felaktiga. Bästa vin då? Jag är inne i en period då jag gör vågen för bordeauxer, så det blev 2003 Montrose knappt före 1947 Barolo.

ASi

Kommentera

