Sortimentsprovning hos Vingruppen – Vitt

Vingruppen/Unic..osv… bjöd in till sortimentsprovning den 14 mars. För enkelhetens skull referar vi till Vingruppens alla beståndsdelar som ”Vinunic” i resten av artikeln. Sagt och gjort, Vinunic har en flock med intressanta producenter i sin s k produktportfölj som det kanske kunde bli av att prova den här gången jämfört med förra året. Väl på plats bjuds det på en intressant möjlighet att prova sprit, men jag passar tillsvidare och fortsätter till bubbel, spriten får anstå till senare.

Börjar med Ferrari Brut NV (lite intetsägande i doften och aningen bröd i smaken) och fortsätter med en skvätt 2002 Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons som har en fyllig doft och fin smak av bröd men framför allt Granny Smith med en ganska lätt syra. Klart godkänt, men inget som direkt får mig att hjula runt kontoret och be om mer. Hm, kan bli ett återbesök i moussbaljan senare under eftermiddagen om det hinns med.

 

Här var det mousserande!

Ok, iväg till Vita rummet; utan att kunna bestämma sig för någon geografisk ordning verkade det som en bra idé att börja i Bourgogne, och där står en hop med flaskor från en producent som jag Ente kände till tidigare – Arnaud Ente. Av de fem provade vinerna föll jag för 2007 Meursault 1er cru La Goutte d’Or, men när jag såg prislappen insåg jag att jag landade lite väl omjukt, för att inte säga splatt på en mineralhaltig klippa (716 beskattade sekiner, före moms, ouch!). Gott och bra kvalitet med potential för att bli bättre med åren, men lusentappen per flaska? Hej, men nej. Med 2009 Felton Road Chardonnay Block 2 färskt i smakminnet kändes Meursaulten inte helt olik nyss nämnda Felton som därigenom framstår närmast som ett fynd. De övriga fyra från samma producent som radades upp var 2007 Bourgogne Blanc (236 sek ex moms) – harmonisk doft med fina fat men något tunn i smaken, 2008 Meursault (396 sek ex moms) – fylligare än nyss nämnda Bourgogne Blanc och bra smak med än bättre fatbehandling och ytterligare två ursäkta-hur-många-kronor-sade-ni-?-viner; 2007 Meursault La Sève du clos och 2007 Puligny Montrachet 1er Cru Les Referts. Båda vinerna är finfina och harmoniska, men Pulignyn har lite finare inslag av citrus i doften. Av misstag råkar jag spilla i lite 2009 Couvent de Jacobins från Jadot (tack, men nej tack) på väg mot ett Breuerskt race som inleds med 2009 Berg Roseneck; lugn och fin och möjligen lite klent intryck till en början. Fortsätter med 2008 Terra Montosa med fin petroleum och mineral i såväl doft som smak kompletterat med en ypperlig syra. Härnäst följer 2009 Berg Rottland i stramt fordral med en trevlig mineralstinn kropp. Jag lyckas även lokalisera 2008 Berg Schlossberg Rieseling med petroleum och mineraler. Inte riktigt lika vass som 2009:orna, men ändå en trevlig bekantskap. Något att skölja munnen med kan behövas och vad är lämpligare än italienskt vitt vin? 2009 Torricella Chardonnay får tjänstgöra som mellanlandning men det visar sig att jag fått en vaniljglass i glaset. Nähä, vidare mot nya vita äventyr istället: på väg mot USA passerar jag en flock Sydafrikaner (fyra olika Mulderbosch och tre Saronsberg) som är klart godkända, men utan att riktigt framkalla den där måste-ha-känslan. Förutom när man fingrar på Mulderboschs etiketter som påminner om hur sedlar kändes förr i tiden.

 

 Gott? Tveklöst. Gratis? Tvärtom.

 Ok, hur är det i USA? Jo tack, 2006 Ridge Chardonnay Santa Cruz Mountains är lätt smörig i doften och aningen yvig och eldig i smaken, men ändå klart godkänd. Eldig? Vid närmare granskning ståtar etiketten med 14,5%. Ooof. 2006 Walter Hansel North Slope Chardonnay erbjuder lite gummi i doften och känns aningen enkel i smaken med ett litet sting av eldighet. Och vad säger etiketten? Hupp, 14,8%! Visst, eldigheten känns, men riktigt sådan rotstocksbrand hade jag inte väntat mig. Men se där, där ligger en 2009 Cliff Lede Sauvignon Blanc och vilar på isbitarna redo att testas. Alkoholhalten väger in på myndiga 15% och hur gestaltar det sig? Man kan säga att doften är druvtypisk och smaken är extra allt, gissningsvis pga alkoholhalten. Kul att prova, men vad serverar man vinet till? Fläderpaj? När vi är inne på temat Sauvignon Blanc provar jag 2009 Kartäuserhof Sauvignon Blanc Federspiel från Karls Stierschneider som doftmässigt påminner om en kattlåda och smakmässigt drar åt fläderte kompletterat med daggkåpor. Klart trevlig bekantskap trots de kanske lite ofördelaktiga beskrivningarna. Ok, tillbaka till Frankrike och en hög med krispiga Chablis från kooperativet La Chablisienne. Inget fel på vinerna, men de hamnar en smula på efterkälken efter de lite, hm, fylligare historierna. På väg mot de röda rummen passerar jag 2006 och 2007 Henschke Tilly’s Vineyard som får avsluta vitvinsracet. Trevliga viner, men tyvärr inget som kunde ge något bestående intryck då jag hade redan placerat mig i det röda Sydafrika.

Innan jag når de röda rummen fastnar jag för Fyndhörnan och får först lite överhoppningskänslor, men inser snart att det vankas både det ena och det andra som lovar gott. Först ut är 2007 Chassagne Montrachet från Louis Jadot som är fyllig och fin och förefaller vara i bra harmoni. Därefter blir det 2007 Pommard 1er Cru 2008 Grands Epenots från Louis Jadot. Väldigt ljust röd till färgen för att vara en 2007:a, len, god och trevlig. Härnäst 2008 Corton Pugets från Louis Jadot som är syrlig men ändå slinker ner väldigt lätt. Fortsätter med 2007 Château de Pez med lätt jordig ton i doften kombinerat med lite grön paprika, inte alls dumt och därefter 2007 Château Haut-Beausejour med ceder och grön paprika i doften. Den gröna paprikan återkommer senare även i eftersmaken, klart trevligt vin till överkomligt pris.

Därmed var den mousserande och den vita delen avklarad. Rött och sprit kommer lite senare.

/JW

Kommentera

