#1197 Pinot 3 – Södra halvklotet

Tredje delen av pinotkursen hade jag högt ställda förväntningar inför, men tyvärr infriades de inte till fullo. Särskilt saknade jag uppvisningar i vad som brukar vara den bästa grenen för pinot från i första hand Nya Zeeland – pinositet. Jag bör kanske redan från början nämna att mina uppfattningar om vinerna skilde sig från vad många andra tyckte, så läs gärna arrangörens klart mera positiva bild av vinerna! Den enklaste förklaringen till min besvikelse är kanske helt enkelt att vinerna var billigare än jag väntade mig.

2008 TH West Casablaca Pinot Noir hade en ganska god saftig attack, men smaken slutade eldigt och det var sammanfattningsvis ett alltför enkelt vin i sammanhanget.

2007 Mariflor ifrån Mendoza i Argentina med konsulthjälp från Michel Rolland hade en trevligt rökig och svampig doft, med inslag av många pinotsnobbars favorituttryck ”sous-bois”, halvmultna gamla löv. Smaken var lång och balanserad med bra struktur från syra och tanniner. Så småningom kom dock den 15-procentiga alkoholhalten fram och drog ner slutbetyget. Många andra provare stördes av en kraftig fatbeska, men inte jag. Det finns ju flera olika typer av smaklökar som reagerar på  olika ämnen med besk och bitter smak, och jag har nog få smaklökar av den typen som reagerade på detta vin.

2008 Oak Valley Pinot Noir från Elgin i Sydafrika var ljust och dominerades av rökighet både i doften och i den lätta smaken.

2008 10X Ten Minutes by Tractor var det första av två viner från från Victoria i Australien. Färgen var ljust rubinfärgad och vinet hade en liten syntetisk doft. Smaken var god och fruktig med bra tanniner.

2007 Yarra Yerring Pinot Noir var något ogenomskinligt och hade en fin doft med fat och god pinotdoft, och bra frukt i den dock ganska lätta smaken.

2008 Felton Road Pinot Noir från Central Otago var det första av tre viner från Nya Zeeland. Det var mörkt, med mintdoft och hyfsade muskler i smaken som hade aningen dominant alkohol. Årgång 2008 ger inte så charmiga viner på Nya Zeeland, vilket också visades av nästa vin, 2008 Daniel Schuster Twin Vineyards Pinot Noir från Waipara som var ungt, blekt och utspätt. Mycket liten doft, och en lätt bitterhet och syltighet i smaken gjorde att smaken påminde om ett stilla rött vin från Champagne.

Det sista vinet var däremot något helt annat, 2006 Escarpment Te Rehua Pinot Noir från Martinbourough på Nya Zeeland var mörkbrunt och kvällens både klart kraftigaste och mest slutna vin. I doften fanns fat, mint och pinot, i smaken mörka plommon och goda tanniner med lite grön karaktär. Jag har ingen erfarenhet av hur detta vin utvecklar sig, men jag tror det kan bli riktigt bra.

Sammanfattning

2008 TH West Casablanca Pinot Noir, Chile, 149 kr, 0-11, 10p
2007 Mariflor, Mendoza, Argentina, 199 kr, 1-2, 14p
2008 Oak Valley Pinot Noir, Elgin, Sydafrika, 299 kr, 4-3, 13p
2008 10X Ten Minutes by Tractor, Victoria, Australien, 299 kr, 3-0, 12p
2007 Yarra Yerring Pinot Noir, Victoria, Australien, 499 kr, 2-0, 13p
2008 Felton Road Pinot Noir, Central Otago NZ, 349 kr, 9-3, 12p
2008 Daniel Schuster Twin Vineyards Pinot Noir, Waipara NZ, 250 kr, 1-3, 11p
2006 Escarpment Te Rehua Pinot Noir, Martinbourough NZ, 360 kr, 3-1, 14p

ASi

Kommentera

