Champagnedagen 2010

Ett årligt evenemang man ogärna missar, importörer som häller generöst av standardbubbel, årgångsvarianter och lite annat med extra guldkant, servitörer glider runt och erbjuder tilltugg – en helt OK eftermiddag! Om man i Operaterass-vimlet lyckade pressa sig förbi freaks, geeks och push-up bra’s kunde man göra ett antal iakttagelser:

–         Imponerande hög lägstanivå. Mycket få bjäfsviner

–         Kvalitetsskillnaden mellan basvinerna och prestigecuvéerna har kanske aldrig varit mindre

–         Eric Rodez viner måste betraktas som rena fynden

–         Storhusen levererar

–         Dosage-lösa bubbel suger

–         2002 en årgång utan fallgropar

Och…

–         Krug börjar där de andra slutar – ett prov av bas-cuvéen (från kvartsmagnum) stod på en egen piedestal

Champagne är alltid på modet, och nu verkar de flesta göra rätt saker i vingård och vineri. Bara att njuta – och glöm inte att fylla upp källaren med 02:or!

/ ET

4 responses to “Champagnedagen 2010

  1. Du skriver:” – Dosage-lösa bubbel suger”
    Som om det vore en allmänt accepterad åsikt, jag ber att få reservera mig.

    – Att göra en lågdosage eller helt torr Champagne ställer enligt mig betydligt högre krav både på råmaterial och process. Tyvärr väljer många champagnehus att göra ”brut nature” av trendskäl snanare än att göra det för att det blir bättre för just det enskilda vinet.
    Men som vanligt handlar det ju om åsikter, personligen föredrar jag dosagelös champagne, under förutsättning att frukmognaden finns där!

  2. Jag var också på plats 24 maj och hade börjat skriva en text, men blev avbruten p g a utlandsresa. ET och Winepunk har redan skrivit exakt det jag tänkte om hög nivå, låg dosage, rosé, 2002-års förträfflighet, Rodez och behovet av fluor-tabletter.

    Om låg-dosage hade jag skrivit: ”När man provat champagne ett par timmar är inte Brut Zero det man längtar efter. De odoserade vinerna fick nog bättre betyg ju tidigare de provades”. Inte helt fördömande, men ett konstanterande av att de inte framstår till sin fördel provade i mängd och jämförda med normal-doserade bubbel.

    Bästa vin enligt mig var inte Krug utan Salon 1997 som var tillgängligare än nya Saloner brukar vara med begynnande mognad och fantastisk koncentration, syra och längd.

    Andra viner jag skattade högt var t ex 1999 Delamotte Blanc de Blancs, 2002 André Jacquart, Jacques Selosse Brut Initial, 2002 Franck Bonville och framför allt Egly-Ouriets tre viner, två NV och en 2000.

  3. ”Johan”,
    Om jag skriver i min kommentar att något vin suger, innebär det väl rimligen att åsikten är min och inget annat.
    Bloggar du generella åsikter, eller dina egna?
    Jättekul att just du gillar Brut Zero-grejor!

  4. ET.
    – Jag uttryckte mig raljant över din åsikt att ”alla” dosage-lösa Champagner suger, så där över en kam.
    – Jag bloggar egna åsikter, men jag brukar inte säga att jag ogillar alla chilenska carmenere för det.
    /Johan

Kommentera

