#1172 Pommard

Ansgar hade bjudit in till provning på temat ”Pommard” och inledde med ett teoripass, som omfattade läge, druvor och producenter. Undertecknad lärde sig följande två karakteristika: 1) Pommard är alltid rött (annars kallas det något annat) och 2) det finns inga ”grand cru” (endast kommunbeteckning och ”premier crus”).

Till detta föredrag serverades kvällens första vin, blint förstås, dock inte en Pommard, utan en 2007 Josmeyer ”Les Pierrets” Riesling (nr 94082, 230 SEK). Systembolagets egen beteckning säger ”torrt”, men det var flera i församlingen som kände sötma. Hursomhelst, ett bra vin där jag (liksom de flesta) absolut inte gissade på riesling. Det karakteriserades av hög syra, mineral och citrus, men jag kände ingen typisk Alsaceriesling-karaktär, framförallt ingen petroleum som SB säger.

Så till Pommard. Sex viner i följande ordning:

1. 2007 Clos Verger av F&L Pillot. Öppen, god doft med bra pinot-karaktär (lakrits och rotfrukter) som lovar gott men där smaken blir alltför torr och syrlig utan markerad frukt. En hel del tanniner kvar, men så är det ju ett ungt vin. Som sagt ganska bra, men doften är bättre än smaken.

2. 1990 Clos Micault av Parent. Här är färgen tegelröd, doften oxiderad och källaraktig men med bra, mogen (men inte övermogen) smak. Jag gillar den mogna smaken av kombinationen frukt och terroir, men tyvärr drar doften ner helhetsbetyget. Var förmodligen toppen för 5-10 år sedan.

3. 2002 Rugiens av Olivier Leflaive. Här avslöjas vinets ”ungdom” av blåa toner i den annars röda färgen. Jag trodde därför att det var yngre än åtta år. Knuten doft och stram i smaken, ganska kärvt och tanninrikt. Det finns pinot-frukt i smaken men behöver några år till för att öppna sig.

4. 1997 Les Pezerolles av Hubert de Montille. Röd färg med begynnande tegel tyder på ålder. Öppen doft där jag känner vanilj (fat) och lakrits; hög syra, bra frukt och rejäla tanniner. Ett smakrikt och relativt fylligt vin.

5. 2002 Les Jarolliéres av Pousse d’Or. Öppen, härligt, fruktig pinotdoft av lakrits och rotfrukter; mycket smakrikt där frukten, syran och tanninerna samspelar optimalt och med perfekt balans. Så gott så gott! Precis så här vill man att en pinot ska vara. Inte bara frukt (som i de billigare nya världen-vinerna) utan också jord och komplexitet.

6. 2005 Château de Pommard (kommunvin, dvs ingen lägesbeteckning). Svart-röd färg; mycket öppen ”kalifornisk stil” med massor av fat och frukt men utan tydlig pinot-karaktär; smaken även den karakteriserad av frukt och fat i mängder, men vinet spretar. Fortfarande ett ungt vin som förmodligen smakar bättre om 5-10 år. Även om Ansgar sagt att det bara skulle serveras Pommard-viner, så var jag säker på att han smugit in ett vin från Kalifornien, men icke, och så här kan tydligen Pommard smaka.

Så till omröstning och betyg.
1. 2007 Clos Verger av F&L Pillot (277:-), 1-3, 13p
2. 1990 Clos Micault av Parent (427:-), 0-4, 12p
3. 2002 Rugiens av Olivier Leflaive (479:-), 1-0, 14p
4. 1997 Les Pezerolles av Hubert de Montille (487:-), 14p
5. 2002 Les Jarolliéres av Pousse d’Or (559:-), 17p
6. 2005 Château de Pommard (649:-), 0-4, 14p

Avslutningsvis så kom den vanliga jämförelsen mellan Bourgogne och Nya Världen upp. De här vinerna är inte insmickrande. För er som letar efter ett rödvin att sippa på med grillen tänds – leta inte i Pommard/Bourgogne. För er som går in och lagar en Boeuf Bourguignon i regnvädret – det funkar säkert bra. Vinet kommer mer till sin rätt.

PW

2 responses to “#1172 Pommard

  1. Några kommentarer om vinerna: Jag var lite imponerad av Pillot, jag tror fem år gör susen. 1990 Parant har jag druckit många gånger, det var gott men aldrig ”toppen”. Det har tyvärr tappat ganska mycket de tre åren sedan jag drack det senast. Vinet hade ingen fällning, vilket tyder på ovarsam vinmakning. Observera också att det finns två firmor som heter Parent, detta var Domaine Parent. För övrigt finns det inte så många viner jag hellre skulle sippa på när grillen tänds än något från Pousse d’Or… Pommarden här var kraftigare än volnayen senast (se tre inlägg bakåt), fast mognaden var lite längre från toppen.

    Det finns många recept på sauce verde, jag brukar göra min gröna sås såhär:
    1 knippa persilja
    lite andra gröna blad (dill, mynta, basilika… den här gången var det timjan)
    2-3 vitlöksklyftor
    drygt 2 msk kapris
    rikligt med svartpeppar
    6 sardeller
    1 äggula
    2 dl god olivolja

    Mixa allt utom oljan. Fortsätt mixa, tillsätt oljan försiktigt. Man behöver dock inte vara lika försiktigt som när man gör majonnäs. Smaka av och tillsätt mera svartpeppar.

    ASi

  2. Som gäst måste jag få tacka för en trevlig och bra genomförd provning.

    Var själv mycket förvånad över Chateau Pommard som jag druckit några gånger sedan jag själv åkte runt lite i Pommard för några år sedan. Men det kanske är ägarbytet(n?) som gör skillnad. Hmm… Kurtis kan själv intyga att den Chateau Pommard vi hade till Den Skånska Gåsen förra året var annorlunda. Dvs, denna som provades höll inte alls den klass som de jag slurpat i mig.

    Vad som också var intressant var att den äldre Pommard (1990) som ingick redan hade den bismak av oxidering som jag bara haft nöjet(?) att prova ihop med Mårten Söderlund (Lund, några kanske känner till honom) som är synnerligen intresserad av riktigt gamla viner.

    Själv vill jag dock helst ha tanniner kvar i viner, men de viner som Mårten tagit med till provningar ibland är något annat. Svårt att jämföra dem. Speciellt skulle jag ha svårt att säga om gammal champagne är bättre eller sämre än yngre. Annorlunda.

    Jag hoppas min almanacka ser ut som att jag kan vara i Stockholm på torsdagar, och därmed att jag bestämmer mig ansöka om medlemskap i föreningen. Det finns som sagt gamla gamla kopplingar… Men det var nog 84-86 som det gäller.

    Det lilla jag skrivit om de viner jag druckit kan ni hitta i min blog under kategori ”vin”:

    http://stupid.domain.name/node/category/food/wine

    På återseende!

Kommentera

