#1158 Bortglömda röda

Anders inventerar ibland sin källare. Eftersom vinerna ligger skavfötters i flera lager hittar Anders då en massa gruk han inte visste att han hade. Anders har ingen dator utan för en källarbok på papper och har inte riktigt koll, därför får vi i AuZone en blindprovning med gruket Anders hittar. Visst gruk är bra, annat inte.

Château Mont-Redon, Vignoble Abeille 1989 , Châteauneuf-de-Pape, Rhône, Frankrike – Mogen och lite rostad doft, en del söt tobak och skogiga toner, lite karamell och rök med inslag av rotselleri. Mycket mogen doft, lite uttorkad röd frukt, aningen torra tanniner, aningen kaffe och lite toner av lädersnöre och lakrits. Den känns lite väl gammal och saknar fräschör.

Den här hade jag ingen aning vad det kunde vara, tankarna for mot både alldeles för gammal Toscana och trist Bordeaux. C9dP föll mig aldrig in.

Château Signac 1999, Côtes du Rhône Villages, Rhône, Frankrike – Svartfruktig doft, liten ton av vattenfärg, visst blodigt anslag, antydan till köttiga toner under frukten. Ren och lite rökig smak, fin svart frukt i fortfarande ungdomlig och fräsch stil. Lite köttiga toner finns i bakgrunden, aningen charkuteri, bra längd och ganska läcker frukt i svansen.

Detta är ett 100:- vin, makalöst bra för satsade pengar. Fräschören och tonerna av vattenfärg och chark fick mig att gissa på en tio år gammal Crozes-Hermitage av bättre klass. Riktigt lyckad.

Hamel Syrah 1996, Sonoma, Kalifornien, USA – Eldig doft, rejält fatad med solbakad frukt, choklad och kaffe, fruktsöta plommon och liten ton av vattenfärg. Tät och tjockfruktig smak i solbakad stil, massor av fat, tjära och mörk choklad, sträv med toner av kaffe och ganska solbränd svans.

Här for tankarna direkt mot Barossa eller McLaren, en grov och lite klumpig OZ-shiraz var ryggmärgsreflex. Andra gissade på Spanien men ingen var inne på USA.

Hermitage, La Chapelle 1985, Paul Jaboulet Aîné, Hermitage, Rhône, Frankrike – Mjuk och djurisk doft, skogig, köttig med blodig slaktbänk och lite rökiga charkuterier. Mycket mogen och utvecklar lite stall och antydan till ceder efter hand. Helt mogen smak, lite djurisk med fina tanniner, läder, kaffe och lätta toner av skog. Lite kul överton av mogen cassis. Rätt god.

För mig var detta en självklar Côte-Rôtie, att det skulle vara en Hermitage kändes osannolikt. Att det dessutom var en La Chapelle som jag brukar tycka är tämligen vresig var en överraskning.

Vreisenhof Cabernet Sauvignon 1992, Stellenbosch, Sydafrika – Tät doft med rotfrukter, kaffesump och lite kokta toner, solbakad och lite mat med toner av stensöta och jord. Tät smak, lite kokt och bitter, solbakad ton, lite gammal kaffesump och lädersnöre. Rätt trist.

Här gissade jag på en gammal sur Brunello, uttorkad och lite muggig med kokta rotfrukter brukar peka på alldeles för gammal sangiovese grosso. Helfel!

Maurizio Zanella 1985, Ca del Bosco, Lombardiet, Italien – Fet doft, dill och lite vanilj, lite udda kombination av solbakad och örtighet, dillchips i en flaska liksom. Rödfruktig smak med gamla muggiga fat och en del dill även här, lite uttorkade tanniner, lite laktisk med en del filmjölk och lite läder.

Kunde det vara något annat än en gammal Rioja? Tydligen kan en klassisk bordeaux-blandning imitera en gammal spanjor perfekt. Här var vi ute och svirade i periferin allihop. Totalt atypisk utan druvkaraktär, det visar sig att när ett vin är för gammalt försvinner alla utmärkande drag.

Sperss Barolo 1989, Gaja, Piemonte, Barolo, Italien – Lite körsbär i doften, aningen romrussin, solbakad och eldig med tobak, spearmint och mognad. Lite örtighet, bladig, fylld av varmt klimat med aningen volatila toner. Sträv med antydan till kaffe, solbakad frukt, tät med liten ton av nypon, lite choklad och torkade örter. Ganska maffig med rejäla tanniner, romrussin i svansen. Tanninerna balanserar på gränsen till aggressivitet. Rätt god.

Äntligen ett rätt! Att detta var en mogen Barolo var det väl knappast någon tvekan om. Synd att den var aningen aggressiv i eftersmaken, annars hade det lätt blivit 2+.

Rätt kul provning trots att jag inte gillade vinerna riktigt, blint utan skyddsnät är nog alltid det roligaste sättet att dricka vin. Anders lovade dock en fortsättning, mer gruk verkar finnas, både vitt och rött.

  1. 1989 Château Mont-Redon, Vignoble Abeille, 140 kr, 0-1, 11p
  2. 1999 Château Signac, 100 kr, 1-0, 14p
  3. 1996 Hamel Syrah, 300 kr, 1-1, 13p
  4. 1985 Hermitage, La Chapelle, 650 kr, 3-0, 14p
  5. 1992 Vreisenhof Cabernet Sauvignon, 100 kr, 0-6, 11p
  6. 1985 Maurizio Zanella, 170 kr, 2-3, 10p
  7. 1989 Sperss Barolo, 700 kr, 5-1, 14p

/EH

2 responses to “#1158 Bortglömda röda

  1. I beg to differ! La Chapelle var ju ett underbart elegant vin med något så sällsynt som både en tydlig rökt-köttig syrahkaraktär och en väl tilltagen komplexitet. För ett decennium sedan var det säkert ännu bättre, men under 17 goda poäng kommer jag inte!

    Inte ger jag det samma poäng som ett enkelt och uttunnat visserligen svagt syra(h)smakande vin!

  2. Jag förstod redan i torsdags att jag var i minoritet, men jag står på mig. Din beskrivning av La Chapelle stämmer väl överens med min egen, men jag tycker den inte når upp riktigt till mer. Jag brukar inte gilla La Chapelle å andra sidan, så det kanske inte är så konstig med mitt betyg.
    Noteras bör att jag tydligen provade 1985 La Chapelle för exakt tio år sedan. Betyget blev den gången 1+ (14p-15p) med kommentaren ”god, men ingalunda lysande”. Jag är i alla fall konsistent 🙂

Kommentera

