Österrikiska vindagarna

När jag anmälde mig till Österrikiska vindagarna hade jag en tanke om att försöka lära mig lite mer om regionen Kamptal. Inte för att jag kan så mycket om österriska viner i övrigt, men något fokus bör man ju ha på denna typ av evenemang där vinfolk står i långa rader med flaskor uppradade framför sig. Jo, jag hade tänkt läsa på, men det blev nu inte riktigt så.

I stället bestämde jag möte min gode vän J i Grands foajé strax efter 15. Vi hade nästan en och en halv timme på oss för 70 vinproducenter. Här gällde det att välja.

J köper rätt mycket österrikiskt vin till husbehov och har bjudit på en del riktigt intressanta saker. Hans sätt att vaska fram sina favoriter är att prova massor i sociala sammanhang, gärna på rekommendation från olika experter för att sedan glömma allt som inte blir faller honom alldeles särskilt på läppen. Sympatiskt för oss vänner, men inte nödvändigtvis en fördel när man ska gå på vindagar. 

I garderoben möter vi föreningens JG. En utmärkt chans att få lite orientering tänker jag och JG levererar snabbt fyra rekommendationer. Jag pustar ut – då fångar vi några av topparna i alla fall. På väg in i Spegelsalen slår det mig att JG också berättat att han gått in helt för vinmakare utan importör. Hoppet sjunker. Någon av de fyra bästa har nog importör trots allt.

Vi börjar ändå med JG’s rekommendation och får oss till livs en kraftfull Gruner Veltliner från Heidler som lagrats på stora akaciefat. Det gick ju bra så vi fortsätter att leta oss allt längre in efter JG’s rekommendation med frekventa avstickare till andra bord. Ganska snart upptäcker jag att J slagit in på en egen strategi för att välja viner – ovanliga inhemska druvor. Till saken hör att inte bara Österrike, utan även Spegelsalen vimlar av sådana. Att vinfolket bakom borden ser lite konsternerade ut inför J’s val handlar nog mest om att han envisas med att kalla druvorna ”endemic”. Själv tittar jag på klockan och bestämmer mig för att verkligen läsa på inför nästa gång.

Plötsligt ser vi P bakom ett bord. P är en av dem som förser J med vin, så han vinkar över oss och säger att det varit fullt ända sedan portarna slogs upp på förmiddagen. Vi diskuterar våra intryck medan P tålmodigt svarar på frågor från förfriskade besökare om det vita vinet är en Cabernet Sauvignon och beklagar för Systempersonal att Aichingers Sauvignon Blanc har tagit slut (ett rykte tycks ha spritts om detta vin på Systemet varför det tog slut redan på förmiddagen). Vi får några fler rekommendationer och hastar vidare.

P visar sig ha pekat oss i helt rätt riktning. Vi avslutar med att testa några mycket intressanta viner från biodynamikern och GV-experten Bernhard Ott som själv är på plats och berättar. Vi hälsar på en sent anländ S på vägen ut.

För mig som är van att prova viner i en mycket lugnare miljö och lite mer strukturerat blev besöket som helhet kanske mer förvirrande än upplysande. Några guldkorn lyckades jag ändå hitta. Här följer ett litet axplock av de viner vi hann prova och som jag lyckades plita ned något om.

2008 GV Fass 4, Bernhard Ott – Vinet är kraftfullt, men med bibehållen elegans. Den vitalitet som biodynamiska viner kan uppvisa blir här uppenbar och förstärks sedan i Der Ott. 

2007 GV Der Ott, Bernhard Ott – Vingårdsbetecknad där Ott låter druvorna ligga på sin jästfällning och vildjäsa. Lång smak med tropisk frukt, äpplen och mineraler. Torrt, friskt och komplext. Detta blev dagens favorit.

2008 GV Spiegel, 2008 Riesling Steinmassl, 2008 Riesling Seeberg, Loimer – När man lämnar Loimers standardviner för de högre kvaliteterna blir de mer finstämda snarare än kraftfulla. GV:n är elegant med grape och pärontoner. Steinmassle och Seebergen har en elegant blommighet. Systemet tillhandahåller för 249 kr.

2008 Sheiben, Leth – Ett fylligt vitt vin gjort på druvan Roter Veltliner, som ofta ges det tvetydiga epitetet karaktärsfull. I detta fall en god sådan. 

2008 Duett, Leth – Leitz blandar i detta lättsamma verandavin Riesling och GV särskilt för den svenska marknaden. Okonventionellt, men resultatet är överraskande bra för 69 kronor flaskan.

2008 Von den Terrassen, Aichinger – En väl strukturerad frisk Riesling, som doftar av äpple, citrus och päron. Finns tillfälligt på Systemet för runt 79 kr.

/LT

Kommentera

