1997 Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts

img_3398

Sylvain Cathiard får mycket beröm i Clive Coates senaste bourgognebok ”The Wines of Burgundy”, och just detta vin fick hela 18 poäng såsom varande en av de allra bästa från 1997, så det var med stor förväntan jag drog upp korken. Doften var fyllig och kryddig med mogen pinotfrukt. Smaken var läcker i attacken men avslutningen var något besk och med lite brännande alkohol. Vinet var ett skolexempel på Vosne med julkryddig slånbärskaraktär och inlindade tanniner. Även årgångskaraktären var tydlig; den mogna frukten som leder tankarna mot Kalifornien. Vinprovning är lätt när man ser etiketten…

Vinet var nästan stort, men bara nästan, den avslutande beskan störde mig så jag tyckte nog inte vinet riktigt var värt den femhundring det kostat på Auktionsverket.

Lagra eller dricka? Svårt att säga, men jag chansar på att spara min andra butelj för att locka fram de underbara tertiära aromerna av gamla löv och unket kött…

En mer positiv recension finns också i Burgundy Report!

AS

Kommentera

